130 - Kolme korttia pakasta

Nelinpelin kastikkeiden jaksokohtainen kommentointi.
Post Reply

User avatar
Miika
Posts: 196
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

07 Dec 2017, 16:41

Ihan hyvä kommentti mielestäni Jasonilta Star Citizeniin liittyen, että ette juuri seuraa pelin kehitystä joten pelin suhteen tietämys ei välttämättä aivan kohdillaan. Tämä kuvaa mielestäni hyvin nykyisten pelisaittien uutisointia pelien kehitykseen liittyen yleisestikin. Kun katson sähköpostiini tulevia tilannepäivityksiä monien joukkorahoitettujen pelien osalta, niin huomaa kyllä ettei pelien kehitystä noteerata usein millään tavoin pelimediassa. Jos nojaisin ainoastaan pelisaittien uutisointiin, että voisin sanoa ettei itselläni olisi kovinkaan hyvää käsitystä Star Citizenistä ja puhumattakaan monista muista tukemistani peleistä. Toisin on "kuumien" nimien tilanne joista jokainen pienikin uutinen päätyy etusivulle, mikä on klikkausten määrän valossa toki ihan ymmärrettävää.
Toinen kovasti uutisointia riivaava vaiva on mielestäni kirjoittajan omien mielipiteiden lisääminen uutisten sekaan. Toisaalta nykyisin kelpaa tuntemattomienkin Reddit-kommentit sivujen etusivulle faktoina, joten laatu on usein muutenkin mitä on.

Pelimedian äimistellessä Star Citizenin saamaa tukea, niin mielestäni ainoa tapa selvittää asia on kokeilla peliä ja seurata kehittäjien päivityksiä kehitykseen liittyen. Sille löytyy kuitenkin hyvät syynsä, että miksi niin monet Eliteä ja monia muita avaruuspelejä pelaavat Star Citizeniä tukevat.

Monet tuntuvat kummastelevan myös pelien kehitysaikoja. Se että CIG on työstänyt kahta peliä usean vuoden ajan ja CDPR on kehittänyt Cyberpunk 2077:sta myös jo hyvän aikaa, niin kehitysaika näkyy varmasti myös lopputuloksessa. Monimutkaisempien pelien kehittäminen vie aikaa. Vaikka koululainen tekeekin tetriksen alle tunnissa, niin ei se tarkoita sitä että yksinkertaisiakaan toimintapelejä, kuten Dark Souls tai Unchartedia saataisiin aikaan parissa kuukaudessa. Itsekin olisin toivonut Frontier Developmentsin käyttäneen Elite Dangerouksen kehitykseen muutaman vuoden kauemmin, jos se olisi tarkoittanut monipuolisempaa ja syvällisempää peliä. Jotkut saattavat olla tuota mieltä myös esimerkiksi Destiny 2:sta...?
Last edited by Miika on 09 Dec 2017, 19:06, edited 1 time in total.

Azure Templar Zaego
Posts: 27
Joined: 14 Jan 2017, 23:14
Location: Jämsä
Steam: Zaego
Contact:

08 Dec 2017, 18:23

Mika, pakollinen kysymys. MaeBea, vai Gregg rulz? (Pistä Jason striimaamaan. Oon vähän samaa mieltä että ei Mulkaisuna välttis toimi. Ellei vedä semi-pitkälle ja vie sinne asti kun löytyy jotain epätavallista ravintolan edestä. Poked it with a stick...)

Jason, arvostan uutta välimusiikkia, hatunnosto tuoreille sävelille. Plus. Meinasin tukehtua pizzaan kuivalle Pewdiepien natsismi-kommentille.

Mape, pakko myöntää että oli ehkä tyylipuhtain tapa käyttää sanaa "eturistiriita", lootboxien/Destiny-keskustelun aikana. Ole hyvä, ota internet-keksi.

User avatar
Miika
Posts: 196
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

13 Dec 2017, 09:40

Miika wrote:
07 Dec 2017, 16:41
Monet tuntuvat kummastelevan myös pelien kehitysaikoja. Se että CIG on työstänyt kahta peliä usean vuoden ajan ja CDPR on kehittänyt Cyberpunk 2077:sta myös jo hyvän aikaa, niin kehitysaika näkyy varmasti myös lopputuloksessa
Hideo Kojima: “There’s been a lot of stuff going on through this time, so it makes me pretty sad when people say ‘Oh, you’re just having fun and joking around and wasting money.’ You could ask so many people, but I really think that I’m doing this pretty fast. If you have a company, if you already have an engine, you already have the tools and the team together, and even then, it’s pretty standard for a AAA game to take three to five years to develop their games. For some games, it can take up to 10 years.

Tämä on mielestäni hyvä aihe, josta ei valitettavasti pelimediassa juuri asiallista keskustelua tai artikkeleita löydy.

User avatar
Haerski
Posts: 54
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

13 Dec 2017, 13:51

Miika wrote:
13 Dec 2017, 09:40
Miika wrote:
07 Dec 2017, 16:41
Monet tuntuvat kummastelevan myös pelien kehitysaikoja. Se että CIG on työstänyt kahta peliä usean vuoden ajan ja CDPR on kehittänyt Cyberpunk 2077:sta myös jo hyvän aikaa, niin kehitysaika näkyy varmasti myös lopputuloksessa
Hideo Kojima: “There’s been a lot of stuff going on through this time, so it makes me pretty sad when people say ‘Oh, you’re just having fun and joking around and wasting money.’ You could ask so many people, but I really think that I’m doing this pretty fast. If you have a company, if you already have an engine, you already have the tools and the team together, and even then, it’s pretty standard for a AAA game to take three to five years to develop their games. For some games, it can take up to 10 years.

Tämä on mielestäni hyvä aihe, josta ei valitettavasti pelimediassa juuri asiallista keskustelua tai artikkeleita löydy.
Star Citizenissä on perus AAA-peliin kuitenkin se ero, että pelaajat ovat maksaneet sen etukäteen ja monet perustuen lupauksiin ja aikatauluihin, jotka ovat jääneet jo kauas taakse suuruudenhulluuden otettua vallan. Pakko myös huomauttaa, että jos Hideo Kojima olisi luvannut 2012 jollekin julkaisijalle valmiin pelin vuodeksi 2014 ja vielä nyt kun vuosi 2017 lähenee loppuaan hinkkaisi siellä jotain hämärää kasvoseurantatechiä varsinaisen perustoiminnallisuuden ollessa vieläkin vaiheessa, niin olisi siinä kengän kuvat ollut pakaroissa jo aikoja sitten... eiku wait, näinhän siinä MGSV:n kanssa taisi osapuilleen käydäkin? Chris Robertsia ei vaan voi kukaan erottaa, jos tulokset ja käsiin räjähtävä ominaisuusrohmuaminen ei miellytä ja rahojen takaisin saaminenkin on tarkoituksellisen hankala ja hidas prosessi.

Tähän kohtaan SC-tosifanin pitää vastata, että kyllähän ne alkuperäisessä Kickstarterissa luvatut ominaisuudet ovat jo pelissä, eli pelatkaa sitä alphaa läskit ja olkaa tyytyväisiä. No niin kai ne ovat teoreettisella tasolla, mutta onko niiden ominaisuuksien ympärillä vielä mitään etäisestikään valmiiksi kutsuttavaa peliä? No ei ole, eli alkuperäinen lupaus on yhä täyttämättä.

Olen toki valmis pyörtämään puheeni, jos Star Citizen joskus julkaistaan ja se osoittaakin olevansa parasta ikinä, mutta minulta on siihen usko loppunut jo aikoja sitten. Se voi olla massiivisin, kunnianhimoisin ja detaljirikkain peli ikinä, mutta en elättelisi kovin suuria toiveita, että se tulee olemaan mitenkään hyvä peli. Mitä aikatauluihin tulee, niin Chris Robertsin alan veteraanina olisi pitänyt kyllä nämä AAA-pelien kehitysajat tietää ennen kuin meni lupaamaan sellaista ennakkoon maksaville asiakkaille 2 vuoden aikataululla. Ei siitä voi kuin itseään syyttää, jos nämä puheet on alkaneet tässä vuosien varrella purra perälistoon.

User avatar
Miika
Posts: 196
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

13 Dec 2017, 14:53

Haerski wrote:
13 Dec 2017, 13:51
Olen toki valmis pyörtämään puheeni, jos Star Citizen joskus julkaistaan ja se osoittaakin olevansa parasta ikinä, mutta minulta on siihen usko loppunut jo aikoja sitten. Se voi olla massiivisin, kunnianhimoisin ja detaljirikkain peli ikinä, mutta en elättelisi kovin suuria toiveita, että se tulee olemaan mitenkään hyvä peli. Mitä aikatauluihin tulee, niin Chris Robertsin alan veteraanina olisi pitänyt kyllä nämä AAA-pelien kehitysajat tietää ennen kuin meni lupaamaan sellaista ennakkoon maksaville asiakkaille 2 vuoden aikataululla. Ei siitä voi kuin itseään syyttää, jos nämä puheet on alkaneet tässä vuosien varrella purra perälistoon.
Aikataulun antaminen on näin suurelle ja monimutkaiselle projektille on erittäin hankalaa joten mielestäni CIG:n pitäisi pyrkiä puhumaan aikatauluista niin vähän kuin mahdollista. Ymmärrän kyllä että heillä on kehityshaaroissaan paljon tavaraa valmiina integroitaviksi ja niistä on kehittäjien varmasti ollut kiva kertoa tukijoille jo etukäteen, mutta suunnitelmien muuttuessa (blocker bugs, kehittäjien siirtäminen SQ42, jne.) aikataulut eivät ole myöskään pitäneet.
Alpha 3.0 PU:n myötä heillä valmiina perusversio johon uusia ominaisuuksia voidaan vihdoinkin integroida "vaivatta" ja pysyminen pian julkaistavassa PU-aikataulussa toivottavasti näin onnistuisi. Alpha 3.0:sta demottiin pieni osa Gamescom 2016 -messuilla ja monesti sen jälkeen AtV:ssä, joten mitään yllätyksiä sen suhteen ei juurikaan ole. Julkaisu on tärkeä monestakin syystä ja ainakin tähän mennessä testiserverillä testanneet ovat ottaneet sen vastaan todella hyvin.

Mielestäni pelin vahva tukeminen on osoitus kuitenkin siitä, että peliä tukeneet ovat tyytyväisiä pelin kehitykseen ja tehtyihin julkaisuihin. Ne jotka eivät ole tyytyväisiä ovat voineet ja voivat pyytää rahansa takaisin ja itse uskon heidän niin myöskin tehneen. Squadron 42 -peliä odottaneiden närkästyminen on ymmärrettävää, koska CIG on pysynyt siitä niin vaitonaisena. Ehkä tuleva esittely saa pettyneimmätkin edes hieman tyytyväisemmiksi ... tai pistämään refund-hakemuksen menemään :)

En näe mahdolliseksi, että Star Citizen tai Squadron 42 voisi olla "paras peli koskaan", koska hankala kuvitella sellaisen olevan edes olemassa :). Jokainen joutuu pelit itse testaamaan ja punnitsemaan kuinka hyvistä peleistä on kyse.

Mielestäni joukkorahoituksen etuna juuri onkin, ettei taustalla ole julkaisijaa puskemassa peliä ennen aikojaan levitykseen. Pelimarkkinoille julkaistaan valtava määrä pelejä vuosittain, eikä itsellleni ainakaan ongelma jos niistä edes muutama pyrkii tekemään jotain uutta, kunnianhimoista ja massiivista. Niin paljon kuin esimerkiksi Elitestä pidinkin, niin olisin sen toivonut olevan Kickstarterin jälkeen pidempään kehityksessä. Sitä pelattaessa väkisinkin tulee mieleen, että "peli julkaistiin nopealla aikataululla - mitä sitten?"

On hyvä että Kojima otti asian kuitenkin esille, koska pelien kehittämisestä tunnutaan puhuvan niin vähän. Mielipiteitä riittää paljon, mutta tuntuu usein ettei niiden taustalla ole faktoja tai ymmärrystä sovelluskehityksestä lainkaan.

Azure Templar Zaego
Posts: 27
Joined: 14 Jan 2017, 23:14
Location: Jämsä
Steam: Zaego
Contact:

13 Dec 2017, 19:47

Ymmärrän kyllä sekän Haerskin sekä Miikan pointit. Itselläni ei ole omaa lehmää ojassa vaikka silloin ihan launchin aikana Star Citizenia kuumottelinkin, mutta päätin jättäytyä junasta rahapulan takia, ja jätin starter packin ostamatta.

Toisaalta ymmärrän sen että jatkuvasti laahaavat lupaukset aikatauluista kismittävät, mutta toisaalta ymmärrän senkin että julkaisijan puuttuminen on hyvä asia koska silloin ei tule efektiä mikä esim. vaikutti Dark Souls 1:n ja Dark Souls 2:n julkaisuissa, missä julkaisija vaatimalla vaati tiimiä puskemaan pelin ulos, huolimatta kehityksestä.

DaS2:ssahan tämä näkyy varsin hyvin, ehkä eniten mielipiteitä jakaneena Soulsborne pelinä koko From Softwaren historiassa, sillä perus emo-peli on todella "janky" johtuen siitä että lähes koko peli romutettiin vuotta ennen julkaisupäivää ja aloitettiin täysin alusta uuden ohjaajan kelkassa (tosiasia joka omasta mielestäni pelasti kakkosen jopa vielä suuremmalta tuholta), mutta verrattaen taas DLC:ssä, joka myös The Scholar of the First Sin -nimellä tunnetaan, näemme miten taivaallista ja upeaa jälkeä koko peli olisi voinut olla jos kehitystä olisi saatu jatkaa jopa peruspelin aikana puoltakin vuotta enemmän. Toisaalta taas julkaisijan kiirehtimisellä varmistettiin että koko pelin kehitys ei paisunut ja räjähtänyt käsiin.

Hyvät ja huonot puolensa kummassakin tavassa julkaista.

User avatar
Miika
Posts: 196
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

13 Dec 2017, 23:01

Azure Templar Zaego wrote:
13 Dec 2017, 19:47
Ymmärrän kyllä sekän Haerskin sekä Miikan pointit. Itselläni ei ole omaa lehmää ojassa vaikka silloin ihan launchin aikana Star Citizenia kuumottelinkin, mutta päätin jättäytyä junasta rahapulan takia, ja jätin starter packin ostamatta.
Teit mielestäni täysin oikean valinnan. Jos on mitään epäilyksiä joukkorahoitetun pelin suhteen, ei ole valmis menettämään rahojaan tai ei ole valmis hyväksymään sitä että lopputulos ei ole sitä mitä on esitelty, niin mielestäni kannattaa odottaa kiltisti projektin valmistumista.

Star Citizeniä on päässyt pelaamaan useasti ilmaiseksi, jolloin projektin tilanne on mielestäni hyvä aina tarkistaa. Jos vaikuttaa siltä, että projekti kiinnostaa ja yllä olevat "vaatimukset" täyttyvät, niin ehkä silloin voi 45€:lla projektia tukea. En osaa sanoa milloin on seuraavan kerran mahdollista testata ilmaiseksi, mutta 21. päivän tienoilla se saattaisi onnistua (Holiday Livestream) etenkin jos päättävät Alpha 3.0 PU:n julkaista laajempaan testaukseen.

Itselläni on Star Citizenin suhteen ainakin vahva tunne, että heidän nykyinen linja sopii projektille loistavasti. Antavat pelin kehityksestä paljon tietoa kirjoitusten ja videoiden muodossa sekä tietysti julkaisevat pelistä testiversioita pelattavaksi. Näin valtavalle projektille tuskin löytyisi julkaisijaa helposti, joten voi olla että tämä on ainoa mahdollisuus saada tällainen peli ylipäätänsä tehdyksi.
Varmasti monissa muissa peleissä julkaisijan kanssa toimiminen on ollut ehdottomasti oikea ratkaisua.

Azure Templar Zaego
Posts: 27
Joined: 14 Jan 2017, 23:14
Location: Jämsä
Steam: Zaego
Contact:

14 Dec 2017, 11:45

Kiitos vihjeestä, täytyy pitää silmällä niin striimiä kuin testiä silloin 21. päivän tienoilla. :) Nyt nimittäin pitkästä aikaa on alkanut kovanpuoleinen scifi-innostus, ja alan harkita joystickin hankkimista tulevista tammikuun alennusmyynneistä, jotka epäilemättä tulevat.

User avatar
Miika
Posts: 196
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

14 Dec 2017, 18:38

Azure Templar Zaego wrote:
14 Dec 2017, 11:45
Kiitos vihjeestä, täytyy pitää silmällä niin striimiä kuin testiä silloin 21. päivän tienoilla. :) Nyt nimittäin pitkästä aikaa on alkanut kovanpuoleinen scifi-innostus, ja alan harkita joystickin hankkimista tulevista tammikuun alennusmyynneistä, jotka epäilemättä tulevat.
Itse pelaan kahdella T16000M:llä ja olleet erittäin hyviä hintaansa nähden. Jos Star Citizen tulee olemaan se peli jota nakutan vuodesta toiseen, niin täytyy silloin varmastikin katsella hieman tukevammat korvaamaan nuo.

Post Reply