Pelikoneen kasaaminen - Apua komponenttivalinnoissa

Kaikenlainen peliaiheinen keskustelu alustaan tai vuosilukuihin katsomatta.
Post Reply
PatrikSelin
Name: Patrik Selin
Steam: PatrikSelin

14 Jun 2018, 14:04

Olisi aika kasta uusi kone. Käyttö on pitkälti videoiden katselua, tekstin käsittelyä ja pelaaminen. Pelijonosta löytyy esim. Witcher 3 ja Hellblade, joten ne saisi pyöriä 60 fps korkeilla asetuksilla:

Kokoonpano 1:
Kotelo: be quiet! Dark Base 900
Emolevy: B360 GAMING ARCTIC
Näyttökortti: GTX 1080 Ti ( tai vastaava kun hinnat laskevat hieman)
Prosessori: Intel Coffee Lake i7-8086K
Muisti: ?
Verkkosovitin: TP-LINK Archer T9E
Vesijäähdytin (prossu): be quiet! 280mm Silent Loop
Virtalähde: Seasonic Prime 650 W Titanium

Kokoonpano 2:
Kotelo: be quiet! Dark Base 900
Emolevy: MSI Z270 MPOWER GAMING TITANIUM
Näyttökortti: GTX 1080 Ti ( tai vastaava kun hinnat laskevat hieman)
Prosessori: Intel Kaby Lake i7-7700K
Muisti: ?
Verkkosovitin: TP-LINK Archer T9E
Vesijäähdytin (prossu): be quiet! 280mm Silent Loop
Virtalähde: Seasonic Prime 650 W Titanium
Last edited by PatrikSelin on 14 Jun 2018, 19:57, edited 1 time in total.

Haerski
Steam: Haerski_90

14 Jun 2018, 16:28

Eli ilmeisesti vinkkejä kokoonpanon suhteen kaipailet?

Muistia kannattaa olla saman tien se 16GB DDR4. Itse en ole tähän asti muistien kellotaajuuksista juurikaan välittänyt. Katson mitä emolevy maksimissaan sallii ilman mitään ylikellotuslukitusten poistoja ja hankin sitä. Ei ole ainakaan huomatakseni jäänyt mistään hiertämään. Vaihtoehto 1 emolevyssä raja näyttää olevan 2666 MHz ja vaihtoehto 2 2400 MHz.

Muuten paketteja on paha kommentoida ennen kuin tietää minkälaisella laitteistolla pelaat. GTX 1080 Ti on aikamoinen mörssäri, jota itse harkitsisin vasta jos tarkoitus on pyörittää pelejä 4k:na. Itse olen vielä FullHD-kivikaudella näyttöni kanssa ja jopa GTX 1070 founders edition pyörittää Witcher 3:a ja Hellbladea aikalailla maksimiasetuksilla (ja kyllä, myös Geraltin tukka liehuu kuin Loreal-mainoksessa, eikä näyttis vielä siihenkään tukehdu).

Listoista puuttuu vielä tallennustila. Mihinkään SSD:tä vähempään ei luonnollisesti kannata enää tyytyä, mutta kiintolevytilan ollessa halpaa, tietysti kannattaa hankkia rinnalle joku parin teran varastolevy. Nykypelit on sen verran tilasyöppöjä, että peruskokoiset SSD:t on aika äkkiä täynnä ja tilan managerointi rasittavaa, jos ei ole paikkaa minne dumpata tiedostoja ja esim. vähemmän käytettyjä pelejä.

PatrikSelin

14 Jun 2018, 20:27

Kolmella SSD:llä on menty vuosia. Itse keskityn yhteen tai pariin peliin kerralla, jolloin ei tarvitse maailman suurinta tilaa. Näyttis (ja 4K-näyttökin tulee varmaan hankittua silloin) ei ole ihan ajankohtainen, koska backlogia on sen verran, että tehoa vaativammat pelit voivat vielä odottaa.

PatrikSelin

15 Jun 2018, 19:20

Samasta muistista on välillä 16 Gt, 8 Gt ja 4 Gt mallit. Itselleni riittää 16 Gt ongelmitta, onko mitään eroa ostaa 4 x 4 Gt muistia tai 1 x 16 Gt? Toki jos se yksi ainoa rikkoutuu, jolloin on huonompi homma.
Last edited by PatrikSelin on 16 Jun 2018, 01:34, edited 1 time in total.

Haerski
Steam: Haerski_90

15 Jun 2018, 23:42

PatrikSelin wrote:
15 Jun 2018, 19:20
Samasta muistista on välillä 16 Gt, 8 Gt ja 4 Gt mallit. Itselleni riittää 16 Gt ongelmitta, onko mitään eroa ostaa 4 x 4 Gt muistia tai 1 x 16 Gt? Toki jos se yksi ainoa rikkoutuu, jolloin on huonompi homa.
Tämän käytännön ulottuvuus menee minultakin yli hilseen, mutta minulle on tehty tiettäväksi, että kun emolevyn muistiarkkitehtuuri on dual channel (kuten se useimmiten on), niin 2x8Gt on optimaalisempi valinta. Samalla myös toinen kampa on aina varalla, vaikka toinen pamahtaisi ja lisäksi kokoonpanoon jää vielä tilaa tuplata muistin määrä joskus tulevaisuudessa. Menisin siis 2x8Gt:llä

Post Reply